Ellen Hoog, populair en actief

Bijna iedereen gebruikt Social Media. Zo ook topsportster Ellen Martijn Hoog, geboren op 26 maart 1986 in Bloemendaal. Hockeyster bij de Amsterdamsche Hockey & Bandy Club In Amstelveen en tevens spelend voor het Nederlands Elftal (Hoog, Bio, 2014). Een van de betere hockeyster die Nederland kent en dus een groot voorbeeld voor de (hockey)jeugd. Maar straalt zij dit ook uit op haar Social Media kanalen?

Bijna 9 op de 10 Nederlanders maken gebruik van Social Media, bleek uit onderzoek van Marketingfacts (Oosterveer, 2014). Het gemiddelde staat namelijk op 86%. Ook onze Nederlandse sporthelden zijn hierop actief, waaronder Ellen Hoog. We gaan kijken hoe Ellen haarzelf presenteert op verschillende Social Media kanalen. Zo pakken we uit ‘The Big Five’ Facebook en Twitter en een nieuwkomer qua gebruikers in het Nederlandse social medialandschap, Instagram. Daarnaast bekijken we ook een zakelijk platform, LinkedIn.

Facebook Ellen is met haar 172.624 likes veruit de meest gevolgde hockeyster op Facebook (Hoog, Ellen Hoog official, 2015). Ploeggenoten Naomi van As (77.690 likes) en Maartje Paumen (5.140) van het Nederlands Elftal blijven op grote achterstand. Ze is erg actief op Facebook. Zo heeft ze in de maand november 2014, om de drie dagen minimaal één bericht gepost. Het leuke aan haar pagina is dat niet alles sport gerelateerd is. Zo geeft ze haar volgers ook een kijkje in haar privéleven. Door bijvoorbeeld het plaatsen van vakantie- of jeugdfoto’s wordt je een stuk persoonlijker richting je fans. Daarnaast zie je dat haar Facebookpagina ook een commerciële functie. Zo plaatst ze bijvoorbeeld foto’s wanneer ze fotoshoot heeft voor een bepaald blad of bedrijf, maar ook als ze in reclamespotjes voorkomt. Door het benoemen van het bedrijf en linken naar desbetreffende Facebookpagina, zorgt Ellen toch stiekem voor een stukje naamsbekendheid.

Twitter Opvallend is dat Ellen Hoog op Twitter niet de meeste followers (29.3K) heeft (Hoog, @EllenHoog, 2015). Naomi van As voert deze lijst aan met 40.4K followers. Maartje Paumen is ook op Twitter de minste van de 3 met 21K followers. Wel plaatst Ellen de meeste tweets. Waar Ellen bijna aan de 3000 tweets zit, heeft Naomi er ruim 1900. Net als op Facebook behoud Ellen op Twitter de balans tussen hockey gerelateerde tweets en privé tweets. Zo plaatst ze bijvoorbeeld videoclips van liedjes die ze leuk vindt en dat ze met vriendinnen op pad is, maar ook tweets over trainingen en wedstrijden.

Twitter post

Instagram Instagram is een platform dat qua gebruikers enorm is gestegen in Nederland (Hoog, Ellen-Hoog, 2015). Uit de cijfers van Redmax blijkt dat 1,4 miljoen Nederlanders momenteel actief zijn op dit kanaal (Hendriksma, 2015). Op dit moment wordt het gebruikt door zo’n 1,4 miljoen Nederlanders. Dit aantal is ten opzichte van vorig jaar met maar liefst 347% gestegen. Onze drie hockeysters Ellen, Naomi en Maarte zijn ook aanwezig op dit platform. Met respectievelijk 59K, 43K en 26K gaat ook op Instagram Ellen aan kop. Groot verschil met Instagram en de andere twee platformen uit ‘The Big Five’ is dat Instagram veel minder commercieel is. Zo plaatst Ellen Hoog op Instagram geen enkel bericht waar een commercieel luchtje aan zit. Haar volgers krijgen via dit Social Media kanaal een beeld van Ellen buiten het hockeyen.

Instagram post

LinkedIn LinkedIn is een Social Media platform dat iets anders in elkaar zit dan de vooraf besproken platformen. LinkedIn is gericht op vakmensen en het grootste online zakelijk netwerk in de wereld en Nederland. Hier kun je laten zien wat jou expertise is. Daarnaast kunnen onder andere ervaringen, nieuwsberichten en vacatures gedeeld worden. Ook Ellen Hoog heeft hierop haar eigen profiel met 500+ connecties (Hoog, profile Ellen Hoog, 2015). Opvallend is dat Naomi van As en Maartje Paumen hier beide niet op actief zijn. Eerlijk gezegd is het profiel van Ellen op LinkedIn ook erg beperkt. Er staat op vermeld dat ze hockey speelt en de prijzen die ze heeft gewonnen, maar dat is het dan ook. Dan komt bij mij de vraag naar boven, is het dan wel zinvol? Zijn die 500+ volgers niet gewoon fans in plaats van een echt netwerk?

Met deze Social Media platformen zijn de populairste kanalen in Nederland wel besproken. Daarnaast heb je bijvoorbeeld nog de platformen als Pinterest en Google+. Na grondig zoekwerk is er geen profiel van Ellen Hoog te vinden. Dit geldt ook voor de andere twee vergelijkbare hockeysters. Omdat dit de minst populaire platformen zijn is dat dan ook geen ramp.

Ellen Hoog is dus een voorbeeld als het gaat om Social Media gebruik onder BNN’ers/topsporters. Ze houdt haar pagina’s erg up-to-date. Hierdoor blijven haar fans op de hoogte van wat Ellen allemaal doet in het dagelijks leven. Door het plaatsen van foto’s met alledaagse dingen zoals haar ontbijt, of het zonnen op vakantie, is haar communicatie een stuk persoonlijker. Hierdoor leer je deze persoon ook kennen. Door posts met vriendinnen, nummers die ze luistert en locaties waar ze komt, lees je zo haar interesses af. Dit heeft als resultaat dat mensen een sympathiek en positief beeld van haar krijgen. Gelukkig blijft ze ook erg beperkt in het plaatsen van commerciële posts of reclame. Echter is de communicatie wel puur eenrichtingsverkeer. Er vind geen interactie plaats tussen Ellen en haar fans. Maar dat is natuurlijk ook erg lastig met een paar duizend fans.

Bibliografie

Hendriksma, K. (2015). Nieuws. Opgeroepen op februari 10, 2015, van Redmax: http://www.redmax.nl/nieuws/social-media-nederland-2014-de-nieuwste-cijfers/

Hoog, E. (2014). Bio. Opgeroepen op februari 10, 2015, van Ellen Hoog: http://ellenhoog.com/bio-2/

Hoog, E. (2015). @EllenHoog. Opgeroepen op februari 10, 2015, van Twitter.

Hoog, E. (2015). Ellen Hoog official. Opgeroepen op februari 10, 2015, van Facebook: https://www.facebook.com/ellenhoogofficial

Hoog, E. (2015). Ellen-Hoog. Opgeroepen op februari 10, 2015, van Instagram: https://instagram.com/ellen_hoog

Hoog, E. (2015). profile Ellen Hoog. Opgeroepen op februari 10, 2015, van LinkedIn: https://www.linkedin.com/profile/view?id=143852494&authType=NAME_SEARCH&authToken=iwcN&locale=en_US&srchid=2141934241429864245561&srchindex=1&srchtotal=148&trk=vsrp_people_res_name&trkInfo=VSRPsearchId%3A2141934241429864245561%2CVSRPtargetId%3A143852494%2

Oosterveer, D. (2014, januari 27). Social media marketing. Opgeroepen op februari 10, 2015, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/nationale-social-media-onderzoek-2014

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s