Ello, een hype of Facebookbestrijder

Tegenwoordig bij vele Facebookgebruikers een ontzettende ergernis. Je scrolt door je tijdlijn heen en ziet overal advertenties. Facebook is een groot advertentieplatform geworden. Daarom lijkt Ello ook hierop in te spelen als het ‘Anti-Facebook’ platform. Lees in dit blog meer over dit nieuwe sociale media.

Wat is Ello?

Ello kun je zien als een combinatie tussen Facebook, Twitter en Tumblr. Je kan je status updaten, foto’s en video’s plaatsen en vrienden volgen. Alleen is Ello de reclamevrije variant. Het is dus geen opslagplaats voor gegevens (met verkoopdoeleinden) en ook geen privacy-gedoe (zoals bij Facebook). Ello is dus erg mensvriendelijk (Berg, 2014).

Wat Ello ook anders maakt ten opzichte van andere sociale netwerken, is dat het schaarste creëert. Je kan alleen een account maken als je hiervoor uitgenodigd wordt. Niet iedereen kan zich dus zomaar aanmelden. Op een gegeven moment was er zelfs een wachtlijst. En als dit nog niet gek genoeg klinkt, er waren in de hoogtijfase zelf ‘invites’ te koop op marktplaatsen. Dat gegeven, samen met het feit dat het netwerk qua look-and-feel anders is als alle andere social media netwerken, maakt het extra interessant om lid te worden (Hooge, 2014).

De storm is inmiddels wel gaan liggen en is Ello weer een beetje op de achtergrond verdwenen. Wel zijn er in 2015 veranderingen te verwachten. Zo moet er bijvoorbeeld een mobile app komen dit jaar. Momenteel is Ello alleen beschikbaar via de browser. Ook gaat het met een verdienmodel komen (NRC, 2014).

Het ontstaan van Ello

Ello begon onschuldig als een social media platform tussen een paar Amerikaanse vrienden onderling. Dit waren artiesten en ontwerpers die op deze manier hun werk met elkaar wilden delen. “We waren klaar met andere sociale netwerken – vermoeid door en boos op de advertenties, rommel en het gevoel dat we gemanipuleerd worden door bedrijven die niet het beste met ons voor hebben,” vertelde mede-oprichter Paul Budnitz (Benson, 2015). Het netwerk groeide naar mate de originele groep meer vrienden wilden uitnodigen, maar Ello was nog niet gebouwd op groei. Daarom besloten ze dus opnieuw te beginnen en het platform op te bouwen als een robuuster netwerk. “We hebben de site gebouwd met creatieve mensen in ons achterhoofd. Mensen die content op waarde schatten, en daar graag over willen praten,” zei Budnitz. Maar in het kort is Ello een uitgekleed sociaal netwerk met een minimaal design en, belangrijker, geen advertenties of datavergaring.

“Facebook en Tumblr zijn geen sociale netwerken – het zijn advertentieplatforms. Hun missie is ads verkopen,” zei Budnitz. “Niet jou gelukkig maken. Niet om je prachtige dingen te laten zien. Niet om je aan vrienden te koppelen. Advertenties verkopen. Punt. Al het andere is een illusie.” “We hebben niets toegevoegd dat je niet nodig hebt,” gaat Budnitz verder. “Je kan connecten met vrienden, dingen posten, commenten, berichten sturen en een paar andere content-gerelateerde activiteiten. Het verschil tussen Ello en andere netwerken is dat de interface netjes is, heel intuïtief en snel. Alles wat je erop zet ziet er te gek uit (Benson, 2015).”

say-ello

De eerste maanden is Ello invite-only zijn, net als hoe Facebook en Gmail begonnen. Op ello.co kun je een invite opvragen. Budnitz legde uit dat de dienst vanaf het begin onbetaald zal zijn, en in de loop van de tijd features zal toevoegen waar je voor kan betalen – of niet.

“We werden geïnspireerd door de manier waarop Radiohead Rainbows introduceerde, als een gratis download waar je voor mag betalen als je er zin in hebt,” zei hij.

Het verdienmodel

Verschillende durfkapitaalfirma’s hebben zo’n 5,5 miljoen dollar geïnvesteerd in Ello (Kraan, 2014). Zoals Budnitz al aangaf werden ze geïnspireerd door Radiohead. Ze gaven de mogelijkheid aan gebruikers om een donatie te doen aan Ello. Dus dat je mag betalen als je dat wil. Nu komen ze echter wel met een freemium-model. Zo is het basisprincipe van Ello gratis. Wil je meer features, dan wordt hier een kleine bijdrage voor gevraagd. Zo kun je je eigen account customizen. Grappig om te zien is dat Ello ook aan merchandise doet. Dit is echter wel beperkt. Zo verkopen ze een vijftal t-shirts. Dat Ello momenteel nog bekostigd wordt door investeerders botsen ze wel op kritiek. Want hoe blijft een medium van de gebruiker, als je afhankelijk bent van investeerders (Duivestein, 2014)?

ello merchandise

Zakelijke toepasbaarheid

Je kan als bedrijf een account hebben op Ello, je zal er dan niet zo snel afgekickt worden. Maar je kan natuurlijk niet adverteren via dit platform. Wel zijn er andere mogelijkheden. Zo indexeert Google Search namelijk Ello posts. Daarom is het dus raadzaam om bekende optimalisatie technieken toe te passen op je teksten. In tegenstelling tot bij andere social media netwerken kun je teksen formatteren en zo je keywords extra op laten vallen. Het is mogelijk om hyperlinks anchors in links te maken en je kan je profiel voorzien van een banner.

In eerste instantie was dit medium opgezet door artiesten en ontwerpers. Daarom zullen bijvoorbeeld advocaten en accountants weinig hebben aan dit platform op zakelijk gebied. Wel kan het interessant zijn voor bijvoorbeeld grafisch ontwerpers, muzikanten, fotografen en lifestyle-merken. Met Ello beschik je dan over een soort van portfolio waar je je werk op kan laten zien (Qoorts, 2014).

Bibliografie

Benson, T. (2015, maart 25). “Je bent geen product”: Ello wil het anti-Facebook sociale netwerk zijn. Opgeroepen op april 1, 2015, van Motherboard: http://motherboard.vice.com/nl/read/you-are-not-a-product-ello-wants-to-be-the-anti-facebook-social-network

Berg, E. v. (2014, september 27). Hoe het sociale netwerk Ello werkt: een handleiding voor beginners. Opgeroepen op april 1, 2015, van isimedia: http://www.isimedia.nl/hoe-het-sociale-netwerk-ello-werkt-een-handleiding-voor-beginners/

Duivestein, S. (2014, oktober 1). Het sociale netwerk Ello is een waarschuwing voor marketeers. Opgeroepen op april 1, 2015, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/het-sociale-netwerk-ello-is-een-waarschuwing-voor-marketeers

Hooge, H. d. (2014, september 29). Ello, een nieuw snel groeiend en invite-only social network. Opgeroepen op april 1, 2015, van Dutch Cowboys: http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/ello-een-nieuw-snel-groeiend-en-invite-only-social-network

Kraan, J. (2014, oktober 23). Sociaal netwerk Ello krijgt investering van 5,5 miljoen dollar. Opgeroepen op april 1, 2015, van Nu.nl: http://www.nu.nl/internet/3910755/sociaal-netwerk-ello-krijgt-investering-van-55-miljoen-dollar.html

NRC. (2014, september 26). Ello, het reclamevrije sociale netwerk is plots heel populair. Opgeroepen op april 1, 2015, van NRC.nl: http://www.nrc.nl/nieuws/2014/09/26/ello-het-reclamevrije-sociale-netwerk-is-plots-heel-populair/

Qoorts. (2014, oktober 10). Ello, het nieuwe sociale netwerk zonder advertenties, voor wie? Opgeroepen op april 1, 2014, van Qoorts: http://www.qoorts.nl/2014/10/ello-het-nieuwe-sociale-netwerk-zonder-advertenties-voor-wie/

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s