Het social media netwerk voor marketeers

Een platform dat in Nederland nog amper voet aan de grond heeft gezet. Maar wel de potentie heeft om hier een succes te worden. Dan heb ik het over Shocase, een wereldwijd sociaal netwerk voor marketingprofessionals. Ontworpen om het beste van LinkedIn, YouTube, Facebook en Pinterest samen te brengen.

Wat is Shocase?

Er zijn tal van social media platforms online te vinden, alleen zijn er maar een paar die wereldwijd gericht zijn op marketingprofessionals. Shocase is ontwikkeld om de beste aspecten van LinkedIn, YouTube, Facebook en Pinterest samen te voegen tot een marketing netwerk.

Shocase biedt vele mogelijkheden. Dit netwerk helpt individuen en teams hun werk onder de aandacht te brengen. Dit kan door middel van een eigen portfolio. Daarnaast heb je de mogelijkheid om samples te delen met bijvoorbeeld potentiële klanten of werknemers. Ook kun je via Shocase op de hoogte blijven van het laatste nieuws en trends. Hier kun je op reageren net als op werk van anderen. Interessante content kun je verzamelen en verdelen over bepaalde collecties. Verder kun je via dit platform zoeken naar banen en solliciteren, onderwerpen en mensen volgen en over het vak discussiëren (Dove, 2015).

Shocase highlights het beste werk op verschillende gebieden of expertises, zoals advertising, branding, promotie, strategisch marketing en public relations. Op deze manier kan jou werk of dat van teamgenoten in de spotlights komen te staan, waardoor je extra aandacht krijgt of beter zichtbaar bent (Dove, 2015).

Momenteel zijn er al enkele topbedrijven actief op dit netwerk. Onder andere Ogilvy, PayPal en Disney en nog wat anderen (Dove, 2015).

Hoe is Shocase ontstaan?ron young

Shocase opende zijn virtuele deuren officieel op 21 januari 2015. Hiervoor had de website al wel bijna 1100 bèta gebruikers. Het is opgericht door Ron Young. Ron heeft al meer dan 30 jaar ervaring als ondernemer. Hiervoor had hij prominente marketingrollen bij onder andere Levi’s, CVS en Electronic Arts en was oprichter of Chief marketing Officer van drie succesvolle startups. Ron’s initiatieven worden erg gewaardeerd door meer dan 50 bedrijven en heeft hij ondertussen al meerdere awards gewonnen (Shocase, 2015).

‘Er zijn meer dan 100 miljoen marketingprofessionals over de hele wereld, voldoende voor een ‘dedicated’ sociaal netwerk waar mensen zich niet alleen kunnen presenteren, maar ook business kunnen opbouwen en op de hoogte blijven van trends en nieuws. Er is een vakbrede nieuwsfeed, maar deelnemers kunnen zich abonneren op gerichte individuele feeds.’ Aldus Ron, met de reden waarom hij Shocase heeft opgericht (Mulder, 2015).

Het verdienmodel

Ron heeft vanaf het begin al een bedrag van 17 miljoen dollar bij elkaar verzameld van 100 verschillende investeerders. Daarnaast heeft Shocase vrijwel hetzelfde verdienmodel als LinkedIn. Shocase werkt met een freemium model als basis met premium features die beschikbaar zijn tegen betaling. Daarnaast is Shocase nog bezig om inkomsten te genereren door middel van advertenties en betaald vacatures plaatsen (Carney, 2015).

Momenteel heeft Shocase nog geen mobiele applicatie. Op deze manier kunnen ze ook aan inkomsten komen door onderscheid te maken in een gratis app en betaalde app.

Bibliografie

Carney, M. (2015, januari 21). Shocase shuns traditional VC, raises $17M from individuals to build a marketers-only professional social network. Opgeroepen op april 2, 2015, van pandodaily: http://pando.com/2015/01/21/shocase-shuns-traditional-vc-raises-17m-from-individuals-to-build-a-marketers-only-professional-social-network/

Dove, J. (2015, januari 21). Shocase launches new social network targeted to marketing pros. Opgeroepen op april 2, 2015, van the next web: http://thenextweb.com/creativity/2015/01/21/shocase-launches-new-social-network-targeted-to-marketing-pros/

Mulder, J. (2015, januari 22). Marketeers hebben nu hun eigen social netwerk, Shocase. Opgeroepen op april 2, 2015, van Adformatie: http://www.adformatie.nl/nieuws/marketeers-hebben-nu-hun-eigen-social-netwerk-shocase

Shocase. (2015). About us. Opgeroepen op april 2, 2015, van Shocase: http://corp.shocase.com/about-us/

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s