Advertentiemogelijkheden op LinkedIn

LinkedIn is het grootste zakelijk netwerk in de wereld en in Nederland. Wereldwijd heeft het ruim 277 miljoen leden en in Nederland 4,5 miljoen leden (februari 2014) (Valkenburg, 2014). Het netwerk is gericht op vakmensen en dus ook voor bedrijven erg interessant. Je kunt op verschillende manieren je doelgroep bereiken door midden van advertenties. Maar wat zijn nou alle mogelijkheden? In deze blog neem ik alle advertentiemogelijkheden op LinkedIn door.

LinkedIn Ads

LinkedIn Ads zijn kleine advertenties die voorzien zijn van een foto of video, een tekst en een titel. Deze ads worden gebruikt om meer leads te generen naar een externe website of als recruitment. Deze advertenties zijn alleen mogelijk voor de desktopversie en worden weergegeven aan de rechterkant naast het nieuwsoverzicht. Het maken van LinkedIn Ads is mogelijk zonder assistentie van een LinkedIn-medewerker. De effectiviteit van je ads kun je door middel van analytics voortdurend aanpassen en realtime aanpassen als het nodig is (Meijburg, 2013).

li 1

Het enige nadeel van LinkedIn Ads is dat je niet alle Nederlandse leden in één keer kunt bereiken. Dit komt omdat zo’n 80% hiervan de Engelstalige instelling heeft, die alleen bereikbaar zijn met Engelstalige ads.

LinkedIn Display Advertising

Deze advertentievorm biedt geavanceerde mogelijkheden. Met LinkedIn Display Advertising kun je polls, interactieve afbeeldingen en sociale advertenties maken. Er zijn hier dus meer creatieve uitingen mee mogelijk (Meijburg, 2013).

li2

De LinkedIn Polls-applicatie bestaat niet meer, maar je kunt nog wel polls inkopen via LinkedIn.
 Polls hebben een viraal effect. Zodra je hebt gestemd wordt deze binnen je netwerk gedeeld, zonder dat mensen kunnen zien wat je gestemd hebt. Verder biedt het de mogelijkheid om de poll via andere sociale netwerken en binnen groepen te delen. Alle polls zijn voorzien van een bedrijfslogo (Meijburg, 2013).

linkedin poll

De sociale advertenties zijn nog onder te verdelen in drie soorten advertenties:

  • Follow Company Ad Met deze banner word je opgeroepen om een specifiek bedrijf te volgen.
  • Recommendation Ad Deze advertenties worden ingezet om binnen korte periode zoveel mogelijk awareness voor producten of diensten te generen. Ook worden gebruikers opgeroepen om een productaanbeveling op de company page achter te laten.
  • Group Ads In deze advertenties worden actieve discussies weergegeven en LinkedIn-gebruikers worden opgeroepen om lid te worden van een bepaalde groep. Het beste is om deze advertentie in te zetten wanneer je company page al een tijdje actief is. Dan heb je geïnteresseerder ook daadwerkelijk iets te bieden.

Deze advertentievorm is alleen mogelijk voor grotere bedrijven want je moet een beschikbaar budget van minimaal €10.000,- hebben. Deze vorm is alleen op de desktopversie zichtbaar (Meijburg, 2013).

Sponsored Updates

Met Sponsored Updates kunnen bedrijven zakelijke content, zoals video’s, presentaties en productnieuws, promoten via de newsfeed van LinkedIn-leden. Door middel van deze advertentievorm kunnen bedrijven he bereik van hun company page vergroten en in contact komen met nieuwe doelgroepen. Ook kun je professionals bereiken die jouw company page nog niet volgen (Meijburg, 2013).

su 2

Deze updates worden weergegeven in de newsfeed op de homepage van leden. Bij deze advertenties wordt duidelijk weergegeven dat het ‘gesponsord’ is. In deze advertenties zit een ‘follow’-knop verwerkt. Ten opzichte van LinkedIn Ads en Display Advertising zijn deze advertenties wel te zien op zowel desktop, tablets en smartphones (Meijburg, 2013).

Targeting

De segmentatie opties op LinkedIn zijn erg divers, op onder andere de volgende punten kun je advertenties segmenteren:

  • Op je huidige volgers of juist gebruikers die je nog niet volgen
  • Locatie
  • Op bedrijfsnaam of branche waarin een bedrijf werkzaam is
  • Job Title; segmenteer bijvoorbeeld specifiek op online marketing medewerkers
  • Segmenteer op tijdstip of gedrag: bijvoorbeeld op gebruikers die de afgelopen 30 dagen zich aan het oriënteren zijn op een nieuwe baan(Jonge, sd)
Wat moet dat allemaal wel niet kosten?

Je kunt op twee manieren bepalen wat de kosten zullen zijn voor jouw advertentiecampagnes. Door biedingen (het maximumbedrag dat u wilt betalen voor elke afzonderlijke klik of weergave) en budgetten (het totaalbedrag dat u maximaal per dag wilt besteden) in te stellen.

De biedopties zijn CPC of CPM. Bij CPC moet je opgeven hoeveel je maximaal wilt betalen voor elke klik. Vervolgens kun je een budget instellen wat om te bepalen hoeveel je elke dag maximaal wilt uitgeven. Met CPM betaal je een vast bedrag voor elke 1000 weergaves van je advertentie.

Om te beginnen met adverteren brengt LinkedIn eenmalig USD 5,00 in rekening. Aan de advertenties zitten minimumkosten verbonden die je moet maken. Hieronder staan alle minimumkosten per optie (in USD):

  1. Het minimale dagelijkse budget bedraagt USD 10,00 per dag.
  2. Het minimale CPC-bod voor tekstadvertenties op LinkedIn bedraagt USD 2,00 per klik. Het minimale bod voor gesponsorde updates is afhankelijk van uw gewenste doelgroep.
  3. Het minimale CPM-bod voor tekstadvertenties op LinkedIn bedraagt USD 2,00 per 1000 weergaven. Het minimale bod voor gesponsorde updates is afhankelijk van uw gewenste doelgroep.
  4. Het minimale dagelijkse budget (een optionele functie voor gesponsorde updates) bedraagt USD 10,00.(LinkedIn, 2014)
Bibliografie

Jonge, O. d. (sd). Effectief adverteren met LinkedIn. Opgeroepen op april 5, 2015, van IN2CRM: http://www.in2crm.nl/effectief-adverteren-linkedin/

LinkedIn. (2014, september 19). Prijzen voor LinkedIn Ads-campagnes – overzicht. Opgeroepen op april 5, 2015, van hulp.linkedin: https://hulp.linkedin.com/app/answers/detail/a_id/11244/~/prijzen-voor-linkedin-ads-campagnes—overzicht

Meijburg, M. (2013, juli 19). Beter zichtbaar op LinkedIn: sponsored updates & adverteren. Opgeroepen op april 5, 2015, van Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2013/07/29/beter-zichtbaar-op-linkedin-sponsored-updates-en-adverteren/

Valkenburg, J. (2014, februari 17). Alles wat je wilt weten over LinkedIn in Nederland 2014. Opgeroepen op april 5, 2015, van Recruiting Roundtable Nederland: http://www.recruitingroundtable.nl/2014/02/17/linkedin-nederland-feiten-cijfers-2014/

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s