Advertentiemogelijkheden op Facebook

In een eerder blog heb ik al verteld over de advertentiemogelijkheden op LinkedIn. Dit omdat dit van toepassing kan zijn op een zakelijk netwerk. Facebook is het netwerk dat het meest gebruikt wordt over heel de wereld, dus ook in Nederland. Daarom bespreek ik in deze blog alle advertentiemogelijkheden op dit social media platform.

Facebook Ads

Dit is een standaard Facebookadvertentie. Deze is een beetje te vergelijken met Google Adwords. Een groot verschil is echter dat er op Facebook een afbeelding gebruikt kan worden. Deze advertentievorm is alleen zichtbaar op de desktopversie, waar het rechts naast de newsfeed te vinden is.

De Facebook Ad kunnen verwijzen naar de volgende bestemmingen:

  • Een website buiten Facebook;
  • Een Facebook-pagina;
  • Een applicatie binnen Facebook;
  • Een evenement op Facebook.

(S&D Interactive Media, sd)

ad 1

Sponsored Stories

Sponsored Stories staan in verband met de interactie die ‘fans’ hebben met een bepaalde Facebook-pagina. Dit moet ervoor zorgen dat desbetreffende actie meer aandacht krijgt op Facebook. Deze worden vertoond aan fans en vrienden van de fan die de interactie uitlokt. Op de desktopversie kan deze advertentievorm zowel aan de rechterkant van het nieuwsoverzicht als middenin het nieuwsoverzicht getoond worden. Op de mobiele versie kan deze advertentie alleen op de laatst genoemde manier getoond worden.

Gesponsorde verslagen kunnen betrekking hebben op de volgende gebeurtenissen:

  • Een pagina en plaats: – Een gebruiker vindt een pagina leuk. – Een gebruiker checkt in op de locatie van de pagina. – Een gebruiker plaatst iets op het prikbord van de pagina. – Een gebruiker deelt een link naar een externe website.
  • Een paginabericht: – Een gebruiker vindt een specifiek bericht leuk. – Een gebruiker reageert op een paginabericht. – Een gebruiker deelt een paginabericht. – Een gebruiker claimt een bepaalde aanbieding. – Een gebruiker vult een poll in.
  • Een applicatie: – Een gebruiker gebruikt een applicatie of game.
  • Een evenement: – Een gebruiker neemt deel aan een evenement.

(S&D Interactive Media, sd)

ad 2

Promoted Post Ads

De Promoted Post Ads geeft adverteerders de mogelijkheid om een recent paginabericht in te zetten als advertentie. Voordeel van deze vorm is dat ze aan iedereen getoond kunnen worden. Deze advertenties worden op dezelfde manier getoond als de sponsored stories, zowel op mobile en desktop.

Niet iedere fan ziet ieder paginabericht dat geplaatst wordt in zijn of haar nieuwsoverzicht. In het geval van Promoted Ads is het mogelijk om een bericht op een Facebook-pagina te promoten onder fans die het bericht nog niet (organisch) hebben gezien. Aan deze ad zitten wel twee eisen verbonden:

  • Het betreffende paginabericht mag maximaal maar 3 dagen oud zijn;
  • Deze advertentievorm is alleen mogelijk voor Facebook-pagina’s met meer dan 400 fans.

(S&D Interactive Media, sd)

ad 3

Mobile Only Ads

De naam zegt het al. Met Mobile Only Ads hebben adverteerders de mogelijkheid om advertenties uitsluitend weer te geven in de newsfeed van mobiele apparaten. Dit kunnen gesponsorde verslagen, Mobile App Install Ads en Page Post Ads zijn.

(S&D Interactive Media, sd)

ad 4

Sponsored Search Results

Via Sponsored Search Results kun je binnen de zoekmachine van Facebook beter vindbaar zijn. Hierbij kan er geboden worden op bepaalde pagina’s of profielen en wanneer Facebook-gebruikers naar deze pagina’s of profielen zoeken, wordt de Facebook-pagina, event of applicatie van de adverteerder ook vertoond in de zoekresultaten.

(S&D Interactive Media, sd)

 

ad 6

Facebook Exchange (FBX)

Facebook Exchange biedt de mogelijkheid om Facebook-advertenties voor remarketing in te zetten. Hiermee kun je bezoekers die op bepaalde websites zijn geweest, maar bijvoorbeeld geen aankoop hebben gedaan, opnieuw benaderen. Dit is mogelijkheid door het cookie-beleid van websites. Hierin wordt de bezoeker namelijk door de website (adverteerder) gemarkeerd. Wanneer deze bezoekers terugkeren op Facbook, kan via Facebook Exchange advertenties gericht worden getoond, op basis van informatie over het zoekgedrag van de bezoeker dat opgeslagen staat in de cookie.

Met Facebook Exchange is het dus mogelijk om direct response uit te lokken via Facebook. Dit kan alleen door de standaard Facebook-advertentie. Dus ook alleen via de desktopversie.

Zo heb ik laatst online gezocht naar een nieuwe rugtas. Zoals je hieronder kunt zien wordt er dus meteen op geanticipeerd.

(S&D Interactive Media, sd)

Afbeelding1

Wat kost adverteren op Facebook?

Er zijn geen vaste kosten voor het adverteren op Facebook. Het hangt er maar net aan wat je er zelf aan wilt besteden. Je kunt kiezen voor CPC of CPM. Je bepaald zelf het bedrag met een bod. Hoe hoger het bod is, hoe groter de kans is dat je vertoond wordt. Dit komt natuurlijk omdat er meerdere adverteerders zijn die graag hun advertenties vaak willen vertonen. Naast je CPC of CPM, stel je een budget per dag. Dit budget is het maximale bedrag dat je per dag wilt besteden.

Het dagbudget moet minimaal tweemaal zo hoog zijn als je bod voor een klik. Je kan al adverteren voor één euro per dag. Adverteren is dus voor iedereen mogelijk.

(Jager, 2013)

Bibliografie

Jager, D. d. (2013, oktober 24). Adverteren op Facebook, wat kost dat? Opgeroepen op april 6, 2015, van Radyus: http://www.radyus.nl/2013/10/24/wat-kost-adverteren-op-facebook/

S&D Interactive Media. (sd). Facebook adverteren: de mogelijkheden. Opgeroepen op april 6, 2015, van S&D Interactive Media: http://www.sdim.nl/helpcentrum/online_advertising-en-display_advertising/mogelijkheden-adverteren-facebook/

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s