Pheed, de social media combo

Bedrijven zijn vaak actief op meerdere social media. Zo hebben ze bijvoorbeeld een Twitter account voor de klantenservice, om vragen te beantwoorden, een Facebook account om winacties te organiseren en een LinkedIn account om te netwerken. Pheed is een nog vrij onbekende speler op deze markt die al de voorgaande functies combineert.

Wat is Pheed en hoe werkt het?

Pheed wordt door de oprichters omschreven als een combinatie van de sterke elementen van bestaande sociale netwerken, het weghalen van de (in hun ogen) zwakke elementen en het toevoegen van ontbrekende elementen. Zo worden foto’s getoond zoals op Pinterest, audio opnemen en afspelen à la Soundcloud, trending topics zien er hetzelfde uit als op Twitter en je kunt livestreams opzetten, wat te vergelijken is met Google+ Hangouts. Dit allemaal is in de vorm van een status update. Zo heeft Pheed dus ook als ontbrekend element de tegenhanger van de Facebook Like-knop, een ‘I don’t love knop’ toegevoegd (Kooi, 2012).

in principe werkt Pheed hetzelfde als klassieke social media. Je maakt een account aan, je plaatst berichten, je volgt mensen en reageert op andermans berichten. Je kunt foto’s, video’s, teksten en audio delen via post updates, maar ook live uitzenden vanaf je eigen lokaal (iMood, 2013).

Het draait bij Pheed om de originaliteit van de uploads. De slogan van Pheed is dan ook ‘express yourself’, waarop de site ook is ontworpen. Ook wordt dit nog eens benadrukt doordat copyright kan aanvragen voor je feeds, waarmee je aangeeft dat jou posts echt van jou zijn. Het gaat dus niet om het aantal volgers bij Pheed, maar draait het om het maken van goede content (iMood, 2013).pheed

Hoe is Pheed ontstaan?

In 2012 is Pheed opgericht door O.D. Kobo, programmeur en online ondernemer (Wikipedia, 2015). Het werd door Kobo en zijn partner zelf gefinancierd met een bedrag van 3,7 miljoen dollar en hebben nooit geld van investeerders ontvangen. Op Mulholland Drive in Los Angeles werd een huis gehuurd, waar zij hun kantoor vestigde. Na de eerste paar dagen dat Pheed online was, waren er al meer dan 350.000 unieke bezoekers, met meer dan 200 bekende of invloedrijke personen die de site bezochten (Pozin, 2014). Uiteindelijk is in 2014 Pheed verkocht aan Mobli Media Group van Carlos Slim voor 40 miljoen Amerikaanse dollars (Wikipedia, 2015).

Het verdienmodel

Pheed kent het freemium en premium account. Bij Pheed is dit echter wel een interessante functie. Want wanneer je een premium account neemt, kun je zelf ook geld verdienen. “Het is tegenwoordig lastig tussen alle updates op Facebook en Twitter nog kwalitatief goede content te vinden.”, aldus de oprichters. De oplossing die Pheed biedt is het betalen voor goede content. Zo kun je bij het aanmaken van een account ervoor kiezen om een ‘maandelijks abonnement’ in te stellen of gewoon een gratis profiel aan te maken. Bij het gratis account kun je wel per live broadcast bepalen of je gratis of pay-per-view wilt gaan uitzenden (Kooi, 2012).

Is dit de redding voor dagblad- en muziekindustrie?

Uitgevers en de muziekindustrie hebben het maar lastig door de digitalisering in deze tijd. Steeds meer wordt online, legaal of illegaal verspreid. Hierdoor zijn abonnementsvormen als betaalmodel niet zo’n slechte ontwikkeling voor bepaalde industrieën. Op social media, waar al het publiek aanwezig is, valt zeker nog winst te boeken (Kooi, 2012).

Pheed voor bedrijven

Doordat de website gericht is op beeldmateriaal, is Pheed een mooie plek om producten te laten zien. Dus zzp’ers als fotograven en ontwerpers kunnen op Pheed een mooi portfolio bijhouden. Daarnaast kan het een leuke bijverdienste zijn, omdat je met je content geld kunt verdienen (iMood, 2013).

Pheed is hip en nog een beetje exclusief. Als je lid bent van dit netwerk draag je dit zelf dus ook een beetje uit. Als dit bij de doelgroep van het bedrijf past, kan Pheed ook interessant zijn voor grote bedrijven (iMood, 2013).

Bibliografie

iMood. (2013, februari 3). Wat is Pheed en moet ik het gebruiken? Opgeroepen op 28 4, 2015, van imoodcompany: http://www.imoodcompany.nl/blogs/starters/nieuws-starters/wat-is-pheed-en-moet-ik-het-gebruiken

Kooi, B. v. (2012, oktober 25). Social media: wordt Pheed redding van dagblad- en muziekindustrie? Opgeroepen op april 28, 2015, van Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2012/10/25/wordt-sociaal-netwerk-pheed-de-redding-van-de-krant-en-muziekindustrie/

Pozin, I. (2014, september 18). Launch to exit in 18 months: Pheed acquired for 40 million dollars. Opgeroepen op april 28, 2015, van Forbes: http://www.forbes.com/sites/ilyapozin/2014/09/18/launch-to-exit-in-18-months-pheed-acquired-for-40m/

Wikipedia. (2015, april 28). OD Kobo. Opgeroepen op april 28, 2015, van Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/OD_Kobo

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s