In 7 stappen naar nummer 1 in Google (SEO)

In deze webinar die ik gevolgd heb worden 7 stappen besproken die er voor zorgen dat je website nummer 1 wordt in de Google Ranking. Hier vind je een verslag van de webinar met alle belangrijke punten en uiteraard de 7 stappen die behandeld worden.

InternetMarketeer lmnl
Stefan Rooyackers
livestream op 19-04-2015

https://www.youtube.com/watch?v=9ajmUzFyMM8&list=PLscXnRQXpxAvA7Znn3hKmTTuZxVA5DG71&index=3

In eerste instantie werd uitgelegd hoe Google werkt. Er zijn 3 hoofdfactoren die de Google Ranking bepalen. Dit wordt gedaan door pagerank, het aantal inkomende links dus, of je goede content heb en de activiteiten op je website. De pagerank is een puntensysteem voor je positie in Google. Iedere pagina op je website heeft punten, en die punten krijg je alleen wanneer andere pagina’s naar je linken. Wanneer je naar een externe pagina linkt, krijg je puntenvermindering. de content en activiteiten worden samengevat onder de user experience. Hier wordt gekeken naar factoren als hoelang je op de website bent, of je besteld, of je liked etc.

Een van de meest gestelde vraag is of je bedrijven kunt verslaan die groter dan jou zijn. Dit kan zeker, maar hier zit een mits factor bij. Er zijn 7 stappen waarmee je de concurrent slimmer af kan zijn:

  1. Maak een zoekwoordenlijst
    Door te weten op welke woorden er gezocht wordt maakt Google gebruik van een tool, de zoekwoordplanner. Hier is het belangrijk om zoekwoorden waar veel op gezocht wordt, te laten matchen met je URL’s. enkelvoud en meervoud maakt voor Google niet uit. Deze zoekwoorden moet je terug laten komen in titels, omschrijvingen, header, plaatjes, onderwerpen etc.
  2. Maak je eigen website Google vriendelijk
    Google kent de pinguïnstraf, die straft websites die overdreven geoptimaliseerd zijn. 22% van de websites in de wereld hebben een pinguïnstraf. Als je zoekwoorden dus te vaak laat terugkomen wordt je gestraft. Zoekwoorden in de titel en omschrijving zetten is gewoon veilig. Ook is het belangrijk synoniemen te gebruiken. In de headers, URL en keyword tag kun je ook zoekwoorden plaatsen, maar hier moet je wel uitkijken voor de straffen. De titel en omschrijving moeten super commercieel zijn. Want hoe meer clicks, hoe meer punten je krijgt.
  3. Zorg dat de belangrijke sites naar jou pagina’s verwijzen
    Dit is belangrijk om de pagerank binnen te halen. Dit vak wordt ook wel link building genoemd. Belangrijk is relevante links te hebben, als je sites vanuit het buitenland bijvoorbeeld gaat linken, ga je voor de pagerank in Google.com in plaats van Google.nl. belangrijk is dus dat contactgegevens op deze websites staan. Je moet voor jezelf bekijken welke links uit welke regio belangrijk voor jou zijn. Tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld ahrefs.com, google.nl/alerts.
  4. De user experience
    Er zijn meerdere dingen die je kunt plaatsen op je website om de user experience te verhogen, dit zijn punten als films, blogs, quiz, tools op je pagina. Ook een zoekmachine, referentie en een goede structuur zijn erg belangrijk voor de experience.
  5. Maak het beste aanbod
    Dit is de moeilijkste stap. Het liefst wil je dat personen na het bezoeken van je website niet meer terugkeren naar Google. Je moet dus de bezoeker een goed aanbod doen. Dit kan in de vorm van een product, of bepaalde informatie.
  6. Ben actief op social media
    Social media is een erg belangrijke factor die ook effect heeft op de Google Ranking. Uit onderzoek naar de top ranking factoren staat user experience bovenaan, maar in de top 10 staat verder voor de helft vol met social media. Door goede content te plaatsen op social media krijg je meer likes, door deze likes krijg je meer volgers dus meer verkeer. Hierdoor stijgt je autoriteit waardoor je ranking in Google hoger wordt. Op deze manier worden links op social media naar je website waardevoller waardoor het je eigen website doet stijgen.
  7. Voorkom Google straffen
    80% van de pagina’s op het internet heeft een van de straffen, oftewel de panda of pinguïn. Voorbeelden van straffen kunnen zijn dubbele content, programmeerfouten of je site is simpelweg te traag. Ook dode linkjes en plaatjes kunnen leiden tot straffen.

Zo is dus duidelijk hoe je dit spelletje met Google moet spelen. Door deze stappen te volgen kun je een goede positie binnen Google realiseren.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s