Vloggen, je leven/bedrijf delen op internet

Voor deze blog ga ik iets vertellen over een vlog. Vloggen is het afgelopen jaar enorm in populariteit gestegen. In deze blog vertel ik wat vloggen nou precies inhoud, wie nou een populaire vlogger is, of je hier nou iets mee kan verdienen en waarom je hier mee moet beginnen.

Wat is vloggen?

Het woord vlog is een afkorting voor video blog. Iedereen kent het normale bloggen natuurlijk. Vloggen is een variant hierop. Waar een blog vooral uit tekst bestaat, heb je met een vlog alleen videomateriaal. Het wordt door vloggers vaak gebruik als een online dagboek. Een vlogger maakt filmpjes die vaak direct geüpload worden op zijn of haar online kanaal. (Bekerom, 2015)

Vloggen wordt vooral door jongeren gedaan. Maar je zit dit ook in kunnen zetten voor je bedrijf. Het is namelijk de ideale manier om je bedrijf een gezicht te geven. Dit betekent niet dat zomaar een filmpje plaatsen iets oplevert. Vloggen is een onderdeel van je online marketing strategie. Vlogs kunnen geplaatst worden op je website, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en andere online kanalen. (Bekerom, 2015)

Enzo Knol

Enzo Knol is momenteel een echte internetsensatie. Hij verovert YouTube in Nederland. Maar met wat? Eigenlijk alleen maar met pure onzin. Enzo is een Assenaar van 21 jaar. Zijn YouTubekanaal kent momenteel bijna 700.000 abonnees! Hieronder een kleine impressie van Enzo Knol.

Enzo’s geheim is zijn camera. Enzo filmt zijn hele dag van ’s ochtends tot ’s avonds. En iedere dag stipt om 4 uur ’s middags, staat zijn video online op zijn kanaal EnzoKnol. Hier zit dus ook een gedachten achter. 4 uur, de doelgroep van Enzo, de jongeren, zijn net uit van school en kijken dan op hun smartphone of achter de pc zijn video’s. Deze vlogs worden maar liefst 700.000 keer per dag bekeken! (Knol, 2014)

Kun je hiermee geld verdienen?

Wanneer je zulke aantallen als Enzo Knol kunt genereren, kun je er zeker goed geld mee verdienen. YouTube plaatst namelijk advertenties voor en rond de video’s van Enzo. Daarnaast prijst hij producten aan tegen betaling voor Divimove, een bedrijf uit Berlijn dat 1600 Youtubers vertegenwoordigt. (Meulder, 2015)

Officieel is het een raadsel wat videomakers verdienen aan de advertenties van YouTube. Contractueel is het namelijk ten strengste verboden hierover te praten. Er wordt in ieder geval , – gerekend met een CPM-bedrag. Bij Enzo is dit tegen de € 3,-. Daarvan gaat 45% naar Youtube en 15% naar Divimove. Als we dan gaan kijken naar het CPM als gemiddelde over afgelopen jaar heeft hij met 214 miljoen views €643.000,- bruto verdient. €289.000,- daarvan gaat naar Google en draagt hij €53.000,- af aan Divimove. Dat betekent dus dat er voor hem gewoon rond de €300.000,- overblijft! (Meulder, 2015) Daarnaast verdient hij dus nog aan het producten aanprijzen en zijn eigen ‘Knolpower’-kledinglijn.

Waarom moet je gaan vloggen?

Hieronder 3 redenen als voorbeeld voor je bedrijf om te gaan starten met vloggen:

  1. Extra verkeer Door een bedrijfsvlog in te zetten kun je de vindbaarheid van je website verbeteren.
  2. Geef je bedrijf een gezicht Door personeel in beeld te brengen geef je je bedrijf een gezicht naar je volgers toe. Deze persoonlijke aanpak doet de drempel tot contact opnemen verkleinen waardoor de potentiële klant dichter in je buurt komt.
  3. Nieuwe kanalen YouTube is ’s werelds nummer 2 zoekmachine en is een podium voor iedereen met videomateriaal. Mocht je hier nog geen gebruik van maken dan is een korte video blog een uitstekende start.
    (Niels, 2014)
Bibliografie

Bekerom, M. v. (2015, maart 27). Wat is vloggen? Opgeroepen op mei 30, 2015, van Marketing Uitgelegd: http://marketinguitgelegd.nl/wat-is-vloggen/

Knol, E. (2014). Enzo Knol. Opgeroepen op mei 30, 2015, van enzoknol: http://www.enzoknol.net/

Meulder, M. d. (2015, februari 11). Waaaaat? Zóveel verdient Enzo Knol met zijn 214 miljoen Youtube-kijkers. Opgeroepen op mei 30, 2015, van quotenet: http://www.quotenet.nl/Nieuws/Waaaaaat-Zoveel-verdient-Enzo-Knol-met-zijn-214-miljoen-Youtube-kijkers-146260

Niels. (2014, augustus 25). 3 redenen om met vloggen te starten. Opgeroepen op mei 30, 2015, van make marketing magic: http://www.makemarketingmagic.com/tips/niels/3-redenen-om-met-vloggen-te-starten

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s