Seniorenmarketing

In Nederland hebben we te maken met vergrijzing. Is jou doelgroep de senioren? Weet je niet hoe je deze groep kunt bereiken? Senioren zitten niet alleen maar achter de geraniums tegenwoordig. Hier lees je hoe je deze groep kunt bereiken.

Maarliefst 5,8 miljoen 50-plussers vertegenwoordigen op dit moment zo’n 36% van de Nederlandse bevolking. Volgens het CBS zal dit nog stijgen tot 7,5 miljoen mensen. (CBS, 2015) Maar seniorenmarketing is een breed begrip. Een 50-plusser is natuurlijk niet hetzelfde als iemand van 65 of 85 jaar. Daarnaast kent ieder individu een ander referentiekader. Zo kun je bijvoorbeeld onderscheid maken in de generatie vijftigers, babyboomers en ‘ouderen’ bejaarden.

Het is een misverstand om te denken dat ouderen niet online actief zijn. Via deze kanalen zou je ouderen kunnen bereiken:

E-mail 89% van de senioren heeft een e-mailaccount. Omdat e-mail relatief voordelig en zeer effectief is, is het een interessant reclame middel. Naar ouderen toe moet je vooral helderheid geven. Helderheid creëert vertrouwen. Zo kan een persoonlijke foto en duidelijke vermelding van adres en telefoonnummer al veel schelen. (Onnes, 2015)

Social media De 65-plussers is de snelst groeiende groep op sociale netwerken. Zo wint Facebook aan populariteit bij ouderen, terwijl het bij jongeren juist afneemt. Ouderen zijn graag online in contact met familie en vrienden. Ze delen foto’s, filmpjes en spelletjes. Ook is het adverteren via Facebook gewoon makkelijk, je kan targetten op de leeftijd. (Onnes, 2015)

Print Senioren vertrouwen nog op de traditionele krant om het nieuws te lezen. Maar toch is ook hier een opmars van online te zien. Het nieuws wordt steeds meer gelezen op de tablets, ook door ouderen. (Onnes, 2015)

Hieronder volgen nog twee do’s wat betreft seniorenmarketing:

Realiseer merkbinding Rond je vijftigste is vaak het laatste moment dat waar mensen nog naar een nieuw merk overspringen. Wanneer je deze mensen aan je merk hebt gebonden, zullen ze vaak niet meer overstappen naar een ander merk, mits je gewoon goede kwaliteit levert uiteraard. (Burghout, 2015)

Ontwikkel apps voor ouderen De ‘jonge’ senioren beschikken vaak over een iPad. Toch zijn er maar weinig apps of websites voor deze doelgroep. Ontwikkel sites of apps die inhaken op de interesses van deze doelgroep. Zeker wat betreft serviceconcepten valt er nog veel te halen. (Burghout, 2015)

Vertrouwen speelt dus een belangrijke rol bij ouderen. uiteindelijk is ook service erg belangrijk voor de doelgroep die gewend is aan begeleiding.

Bibliografie

Burghout, W. (2015, januari 9). Nieuwe blik op seniorenmarketing. Opgeroepen op mei 30, 2015, van Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2015/01/09/nieuwe-blik-op-seniorenmarketing-3-originele-cases/

CBS. (2015, mei 30). Vergrijzing in Nederland. Nederland.

Onnes, R. (2015, januari 14). 65-plussers bereiken? 6 tips! Opgeroepen op mei 30, 2015, van senioren marketeers: http://seniorenmarketeers.nl/nieuws/65-plusser-bereiken/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s