Display advertising, hoe maak je display advertising rendabel

Display advertising, erg belangrijk voor het zichtbaar maken van je merk of product op internet. Hoe zet je dit nou rendabel in?

Onetomarket
Elles Leijzer
Livestream op 24-04-2012

https://www.youtube.com/watch?v=Zhpe9OOlIC4#t=50

Als eerst werd er een introductie gegeven over display advertising. Display advertising is het maken van reclame op internet middels tekstadvertenties en banners. Je kunt hiermee mensen verleiden tot een aankoop, behoefte omzetten naar conversie en nieuwe klanten bereiken door aandacht te trekken tijdens verschillende fases van het aankoopproces.

Vervolgens vertelde ze de doelen van display advertising. Hiermee creëer je brand awareness onder de mogelijke klanten. Ook vergroot je de online zichtbaarheid van je merk. Steeds meer mensen zoeken in Google namelijk op de merknaam. Daarnaast is direct response ook een doel. Het genereren van conversies.

Hierna werd besproken hoe je display advertising dus rendabel maakt. Er zijn verschillende targeting mogelijkheden:

  • Contextuel targeting Google kijkt naar de inhoud op de verschillende pagina’s, welke termen worden gebruikt. Op basis hiervan wordt het onderwerp vastgesteld. Vervolgens heeft de adverteerder de mogelijkheid om zoekwoorden in te zetten. Google kijkt daarna naar het thema en wordt er een match gemaakt binnen het content netwerk van Google.
  • Placement targeting Hierbij kan de adverteerder zelf de website kiezen waar zijn advertentie wordt getoond. Deze websites moeten aangesloten zijn bij het Google Display Netwerk. Je kan ook op een specifieke pagina targeten. Placements kun je selecteren op basis van zoekwoorden, categorieën of websites.

Door deze twee targeting mogelijkheden heb je meer controle op je vindbaarheid.

Later in de webinar kwam remarketing aan bod. Met remarketing benader je reeds bekende bezoekers viahet display netwerk. Wanneer je een website bezoekt kom je op een remarketing lijst. De lijs geeft weer wie de cookies heeft geaccepteerd. Remarketing heeft wel een aantal eisen:

  • Zo heb je een code die op specifieke pagina’s geplaatst dient te worden.
  • De lijst voor remarketing moet minimaal 100 gebruikers bevatten.
  • Er dient getarget te worden op zowel desktop, tablet of smartphone.
  • Remarketing wordt toegepast op Adgroup niveau, maar GDN targeting op Campagne niveau.

Plaats de remarketing code op vele pagina’s zodat het rendabel wordt. Combineer de plaatsing op de homepage en een productpagina of –categorie. Slim is om beoordelingen te verzamelen.

Daarna kwam internet Interes Categories aan bod. Dit is het benaderen van reeds bekende bezoekers via het display netwerk. Google onthoudt je surfgedrag. Deze informatie wordt door Google meegegeven in een cookie. Privacy komt hier natuurlijk ook bij kijken. Er is geen koppeling met NA gegevens, maar wel met de woonplaats. Verder is er geen categorie over gevoelige informatie beschikbaar.

Als laatste werden er nog een aantal tips en tricks gegeven voor display advertising. Dit zijn de volgende tips:

  • Negatives
    Negatives zorgen voor uitsluitingen van vertoningen. Irrelevante vertoningen worden dan dus uitgesloten. Dit draagt bij aan een hogere CTR. Hierdoor voorkom je ook beschamende/pijnlijke combinaties tussen websites of pagina’s.
  • Frequency cap
    Dit bepaalt hoe vaak een bezoeker van je website een bepaalde reclame of specifieke banner te zien mag krijgen. Hierdoor voorkom je dat je (mogelijke) klanten stalkt. Het is handig om dus de meest rendabele frequency cap in te stellen. Je kunt kiezen voor een op maand/dag niveau.
  • CPC bod
    CPC bod heeft grote invloed op aantal vertoningen. Hierdoor wordt ook CPA sterk beïnvloed door het CPC bod. Het kan ingesteld worden op zoekwoord en placement niveau.

Gemiddelde positie dit hangt sterk samen met het CPC bod. Banners hebben altijd gemiddelde positie van 1. Tekstadvertenties wisselen van gemiddelde posities.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s